Předmětem projektu je zvýšení kapacity a modernizace výroby pivovaru pořízením technologického vybavení. Výsledkem je kromě jiného zvýšení dlouhodobé konkurenceschopnosti na trhu, zlepšení kvality a zvýšení efektivnosti komplexního fungování pivovaru se sníženým podílem závislosti na externích dodavatelích.
Rozhovor s Radovanem Sochorem ml., ředitelem pivovaru Zlatá kráva
Cílem vašeho projektu bylo rozšíření výrobní kapacity pivovaru tak, abyste mohli odpovědět na zvýšenou poptávku po nepomuckém pivu výrobou především speciálů typu ALE, IPA. Jak velký byl v době podávání projektu rozdíl mezi vámi očekávanou poptávkou a skutečností?
Zájem klientů byl enormní již od zahájení provozu v roce 2018. Dokonce jsme byli v situaci, kdy jsme nedokázali naplnit všechny potřeby našich zákazníků, převis poptávky nad nabídkou byl obrovský. Pro první rok jsme si stanovili cíl realizovat roční výstav 600 hl, tuto hodnotu jsme překročili více než dvojnásobně.
Díky dotačnímu programu jsme mohli realizovat investice do další technologie na plánovaný roční výstav 3000 hl přidáním 7 jednotek s kapacitou 20 hl. Celková kapacita tanků dnes tedy činí 270 hl, což nám umožňuje do nabídky zařazovat více typů piv současně.
Počítali jste během přípravy projektu s možností, že obliba vašeho piva poroste i nadále a jste na takovou situaci kapacitně připraveni?
Dnes máme 8 druhů piv. Trh si žádá novinky a pestré portfolio pivovaru. Aktuální situace je taková, že každý nový typ piva je vyprodán ještě před vlastním uvedením na trh. Zákazníci velmi často ke stálému odběru často vyžadují právě něco nového a my musíme být připraveni, jinak bychom mohli o zákazníka přijít. V létě jsme měli například pšeničné pivo s jahodovou příchutí, pivo se sníženým obsahem pro cyklisty Kráva na kole, dále potom Lemon Sorbet Cream APA s příměsí laktózy a čerstvých citronů. Letní sezóna vyžaduje lehčí, snáze pitelná piva.
Jaké máte plány pro další rozšíření výroby?
Další rozšíření výroby neplánujeme. Z hlediska výstavu jsme nyní dosáhli maxima a naším cílem je především udržení kvality, kterou svým zákazníkům poskytujeme. S nynějším výstavem jsme spokojeni a chceme dále pokračovat cestou péče o kvalitu, chceme si vybírat své zákazníky jak v České republice, tak i v zahraničí.
Jakým způsobem napomáhá výroba piva v Nepomuku k propagaci regionu mimo území?
Pivní turistika je dnes velmi populární, což ilustruje i fakt, že po otevření Zlaté krávy k nám lidé cestovali ze všech koutů země. Mezi Čechy je mnoho pivních nadšenců a sběratelů, kteří si často plánují dovolenou podle dostupnosti ubytovacích kapacit v městech s pivovarem.
Turistický ruch se díky koronaviru v letošním roce soustřeďuje především na domácí cestování. Dnešní podoba areálu není nepodobná stavu před sto lety, nicméně plánujeme doplnění o element wellness a pivních lázní, které chceme otevřít v září. Naše nabídka degustací, prohlídek pivovaru, wellnessu i dětského hřiště tedy poskytne vyžití pro celou rodinu.